«Πώς θα προσεγγίσουμε μια παραδοσιακή τέχνη με μη παραδοσιακές μεθόδους και πρακτικές;».
Αυτό είναι το «στοίχημα» που επιλέξαμε να κερδίσουμε!
Πρώτο μας μέλημα είναι ο σεβασμός της προσωπικότητας, της φωνητικής ποιότητας, των προτιμήσεων και ενδιαφερόντων του κάθε μέλους και η ουσιαστική-εξατομικευμένη διδαχή του, έχοντας, πάντοτε επίγνωση ότι πρόκειται περί σπουδής μιας απαιτητικής τέχνης.
Παρόλο που το Σύναγμα φάνταζε και φαντάζει ως παρέα, τα διεξοδικά και διαρκώς εξελισσόμενα προγράμματα διδασκαλίας αποτελούν θεμελιώδη μας στόχο και κινητήρια δύναμη. Η σπουδή της Ψαλτικής, βάση της ύλης του Υπουργείου, αποτελείται από έξι έτη σπουδών. Ωστόσο, ο χρόνος περάτωσης ενός έτους σπουδών εξαρτάται από τη διάθεση, την αντίληψη, την αφιέρωση και φυσικά τις φωνητικές και λοιπές δεξιότητες εκάστου σπουδαστή!
Εξ αρχής θέσαμε ως βασική προϋπόθεση τη σύνδεση της διδαχής της Σχολής με τη ζωοποιό διδαχή του αναλογίου. Έτσι, πάντοτε υπάρχει ως άρρηκτα συνδεδεμένο ένα ψαλτήρι, όπου οι σπουδαστές ανταμώνουν, εμπνέονται, διδάσκονται και διακονούν!
Τα μαθήματα ψαλτικής πραγματοποιούνται κατά βάση τις απογευματινές ώρες, ενώ οι ακριβείς ώρες καθορίζονται από την αρχή των μαθημάτων και δε μεταβάλλονται, παρά μόνο αν υπάρξει σημαντικός λόγος.
ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Με βάση την αποκτημένη εμπειρία, κρίνεται ότι τα μαθήματα είναι κατά πολύ αποδοτικότερα όταν πραγματοποιούνται σε ολιγομελή τμήματα. Τα πλεονεκτήματα του συν-ψάλλειν μέσα σε μία ομάδα λίγων ατόμων, και της άμιλλας που αναπτύσσεται, ευνοούν και παρασέρνουν θετικά στην ενασχόληση και στη βαθύτερη μελέτη. Φυσικά, προϋπόθεση είναι να υπάρχει αντιστοιχία επιπέδου, διάθεσης και δυνατοτήτων, και επομένως η σύσταση των τμημάτων δύναται να μεταβληθεί. Τέλος, από το δεύτερο έτος επιδιώκουμε τον διαχωρισμό των τμημάτων σε ανδρικά και γυναικεία, ενώ τα παιδιά τοποθετούνται εξαρχής σε παιδικά τμήματα.
ΥΛΗ ΕΤΩΝ
Για το πρώτο έτος, η διδασκαλία γίνεται μέσα από ειδικά σχεδιασμένο εγχειρίδιο που δημιουργήσαμε τα τελευταία έτη. Περιλαμβάνει γυμνάσματα, για εξάσκηση στα σημάδια της Βυζαντινής σημειογραφίας, καθώς και αντιπροσωπευτικά κομμάτια ανά ήχο, ώστε να αποκτήσει ο σπουδαστής μία πρώτη αντίληψη περί της Οκταηχίας και των κλάδων της. Παράλληλα, γίνεται εξάσκηση στην ανάγνωση και την από στήθους εκτέλεση μελών.
Στο δεύτερο έτος ασχολούμαστε τα «Αναστασιματάρια» του Πέτρου Πελοποννησίου και του Ιωάννου Πρωτοψάλτου, σύντομο και αργοσύντομο, ενώ παράλληλα γίνεται εμβάθυνση στο αντίστοιχο Θεωρητικό υπόβαθρο, όπως και σε κάθε ένα από τα επόμενα έτη.
Στο τρίτο έτος, διδάσκεται το «Ειρμολόγιο» του Ιωάννου Πρωτοψάλτου και τα «Δοξαστάρια» του Πέτρου Πελοποννησίου και του Κωνσταντίνου Πρίγγου, καθώς και συγκριτική δοξασταρίων.
Προετοιμασία για Πτυχίο: Στην ύλη του τετάρτου και πέμπτου έτους περιλαμβάνονται τα «κλασικά» μαθήματα Βυζαντινής μουσικής των προηγούμενων αιώνων, παπαδικού και στιχηραρικού μέλους (συγκεκριμένα: πολυέλεοι, χερουβικά, κοινωνικά, αργές δοξολογίες, αργά δοξαστικά, αργά κεκραγάρια και πασαπνοάρια κ.λπ.).
Προετοιμασία για Δίπλωμα: Για όσους επιθυμούν να συνεχίσουν σε «βαθύτερα νερά», διδάσκονται καλοφωνικοί ειρμοί, κρατήματα καθώς και επιλεγμένα απαιτητικά μαθήματα, τα οποία αποσκοπούν στην βελτιστοποίηση των τεχνικών, αλλά και των θεωρητικών δεξιοτήτων, προκειμένου ο σπουδαστής να γίνει Δάσκαλος.
Οι διδαχθείσες ενότητες σε όλα τα έτη προσαρμόζονται και συνδέονται πάντοτε με την εκάστοτε περίοδο. Έτσι, κεντρίζεται το ενδιαφέρον των σπουδαστών και συνδέουμε τη σπουδή με το αναλόγιο.